Cum pregătim o sesiune online la grădiniță?
Pandemia de SARS-COV-2 a schimbat fața lumii și totul a trebuit readaptat noilor condiții de viață. Printre domeniile cele mai afectate se numără EDUCAȚIA, profesorii și educatorii fiind printre cei care am fost nevoiți să ne reinventăm meseria.
Brusc ne-a fost luat principiul de bază – lucrul față în față cu copiii. Tot efortul de a îi ține interesați în cadrul unei activități a crescut considerabil – din fața laptopului pot pleca oricând. Cu toții cred că am experimentat asta…
Astfel, munca de planificare a lecțiilor a devenit mult mai complexă decât înainte. Dacă la clasă ne putem replia spontan pe folosirea unui alt material de lucru, pe exerciții fizice sau jocuri interactive, pentru o sesiune online la grădiniță de exemplu, provocarea este mult mai mare. Așadar, planificarea trebuie să conțina și plan B și plan C și ….
Căutarea de materiale și informații noi face parte din rutina zilnică a oricărui educator. Cei care folosesc planificările din anii precedenți, fără modificări, cu siguranță întâmpină mai multe dificultăți! Lumea este în continua mișcare și transformare – apar mereu lucruri noi, dispar specii de plante și animale, se modifică obiceiuri, apar noi tehnologii.
Felul în care căutam materiale și pregătim o predare online la grădiniță cu siguranță a devenit o provocare deloc ușoară. Pentru că ne dorim cu adevărat ca ora de predare să țină interesul copiilor treaz, este important să atingem câteva puncte foarte importante.
Să luăm un subiect în aparență simplu, dar de fapt extrem de complex – animalele domestice și de companie. Ce anume căutăm pentru 40 de minute de predare online la grădiniță?
- Atenție să nu încărcăm copiii cu prea multă informație – se vor plictisi. Selectăm informația de bază și o prezentăm sub formă de dialog cu copiii, interactiv.
- Orice informație să fie însoțită de poze sau de filmulețe.
- Căutăm poze foarte clare, grăitoare.
- Căutăm surse audio cu sunetele emise de animale.
- Căutăm un joc interactiv în temă.
- Căutăm planșe de desenat și fișe de lucru în temă, la rezoluții de calitate, din surse ce nu încalcă termenii drepturilor de autor.
- Căutăm povești în temă pe care le putem prezenta – fie le citim live, fie le înregistrăm audio, apoi le discutăm la cerc în cadrul prezentării online.
- Căutăm informații amuzante și uimitoare despre animale, care să îi surprindă pe cei mici (știați că de exemplu găinile visează iar gâștele sunt empatice – au grijă de suratele lor dacă se îmbolnăvesc, sau că își pot controla ochii separat și ca văd extraordinar de bine?)
- Căutăm să implicăm fiecare copil în discuție, punem întrebări cu elemente ajutătoare pentru răspuns – asta presupune că trebuie să avem un număr de întrebări pregătite măcar egal cu numărul copiilor din clasa virtuală (!!!), și câteva în plus (da, uneori asta înseamnă să ne pregătim și pentru frații sau surorile copilului).
- Căutăm informații care să presupună comparații multe, să putem lucra interactiv – cel mai mare ou (comparație, pe bază de poze, a tipurilor de ouă ale păsărilor domestice), cel mai gras porc din lume, cel mai mare armăsar, cel mai mic cătel din lume, etc.
- Sufletește ne pregătim să nu funcționeze nimic din cele de mai sus și să punem în aplicare planul B. Sau planul C. Sau suntem spontani și inventăm pe loc – îi ducem în turul casei și facem o supă împreună…
- Orice activitate practică propunem, avem grijă ca materialele de lucru să poată fi ușor de găsit în gospodăria fiecăruia – nelipsitele role de hârtie, de exemplu.
- Nu propunem activități care să necesite prea mult prezența părinților – aceștia cel mai probabil sunt cu serviciul de acasă și nu își pot ajuta copiii tot timpul…
- Suntem pregătiți să încercăm să rezolvăm sau să îndrumăm un copil să rezolve fel de fel de probleme tehnice (sau dăm mesaje pe sub calculator părinților 🙂 ).
Lista poate continua cu încă cel puțin 10 puncte, însă atributul cel mai important rămâne capacitatea de a ne reinventa spontan, în fața unui public pe care nu îl putem cuprinde decât prin intermediul unui ecran.
Emoțiile copiilor sunt cele care ne ghidează ziua, iar educatorul trebuie acum să fie pregătit să simtă copilul ȘI dincolo de sticlă. Mai mult, atunci când părintele este lângă copil autoritatea de educator scade considerabil (cum este firesc…).
Încercăm să ne pregătim sufletește să fim dezamăgiți că ne-am pregătit 8 ore pentru 40 de minute de online la grădiniță și ne trezim că nu a intrat niciun copil…
Încercăm să ne pregătim că vor ști tot ce vrem să le prezentăm și că vor striga că s-au plictisit…
Încercăm să ne pregătim sufletește să facem spectacol de pe canapea iar la sfârșitul celor 40 de minute să plângem – că a fost bine sau mai puțin bine, că le-a plăcut sau că simțim că am eșuat, că am învățat ceva nou azi ca să îi putem învăța mai multe pe ei, că am avut sprijin din partea părinților sau că am văzut sprâncene ridicate, că a fost așa de frumos, dar atât de greu…
Și apoi o luăm cu elan de la capăt! 🙂
Cu drag de copii și de educația timpurie,
Alexandra Iftode, manager educațional TINY TOES
Sursa foto – pexels.com, freepick.com